mandag 25. mai 2015

Passe grei pinsehelg😜

LÞrdag ble det sykling pÄ nye stier i Østmarka. Var innom terrengritt traseen som var knallfin. Totalt 3,5 timer hvor 2,5 var pÄ sti. Deretter bar det rett ut i klatreveggen. SÞndag ble rolig da kroppen trengte hvile etter lÞrdagen. Mandag ble det snartur til Gaustatoppen hvor tre renneturer ble gjennomfÞrt....kanskje sesongens siste skitur.

fredag 15. mai 2015

Sus og Duus pÄ Gaustatoppen.

Himmelspretten ble det tur med Duusern fot Ä se om rennene pÄ Gaustatoppen var kjÞrbare.
Etter opphold pÄ hytta til Henningsen ble det en kort tur bort til starten torsdag morgen.
BlÄ Himmel, varmt og vindstilla gjorde forholdene perfekte for rennekjÞring.
Rennene randt unna i takt med svetten men etter tre renner begynte det Ä bli hardt da solen kun stod inn i Þstsiden tidlig pÄ dagen og vi satte snuta hjemover.

Med fÞrstespor ned alle 3 i fin stabil snÞ kunne vi si oss fornÞyde, en av sesongens bedre skidager var over og vi toppet det med burger pÄ Kongsberg.

Bilder fra turen.

sĂžndag 10. mai 2015

Fin helg

Stisykkling fredag og to....eller en og en halv dag med klatring er knall. KolsÄs pÄ lÞrdag og SkÄdalen sÞndag (etter Ä ha vÊrt en tur pÄ Hauktjern for Ä konstatere at det var vÄtt.

lĂžrdag 9. mai 2015

PĂ„ sĂžken etter nye stier i Ăžstmarka

Ble en tur mor Vangen i dag.
Et stykke inneover dukket det opp en fin sti som gikk nordover pĂ„ en hĂžyde, perfekt sti for en fersk stisykler😜

tirsdag 5. mai 2015

Hardangervidda pÄ langs

Endelig skulle hardangervidda krysses pÄ ski, 29/4 til 4/5 2015.

Turen ble til da PÄl og jeg var pÄ tur til HaukelisÊter i august, fÞrst som en morsom tanke men etter hvert ble det alvor og etter noen trningsturer stod vi pluteslig pÄ Finse.

Vi ankom Finse kl 19.30 og ca. 15 min senere var pulken klargjort og var vi i gang. Planen var Ă„ gĂ„ noen kilometer  den fĂžrste kvelden men fantastiske forhold tok oss 9 km pĂ„ vei mot KrĂŠkkja fĂžr teltet ble satt opp i mĂ„neskinn ved 22.45 tiden.

Dag 1.
Vi vÄknet opp etter et lett snÞfall og morgenrutinenen ble iverksatt. Smelte snÞ til drikkevann ut over dagen, frokost og kaffe ble gjort unna og leiren revet. De fÞrste 3 timene gikk det bra pÄ nysnÞen men etter hvert varmet solen topplaget og ising under skiene ble et stadig stÞrre problem. Vi trÄkket pÄ frem til lunsj kl 13. Etter en drÞy times lunsj fortsatte vi mot KrÊkkja. Vel fremme var solen borte og sludd/ vÄt snÞ raste ned. Vi tok en kaffe og sjokkis pÄ KrÊkkja fÞr vi fortsatte med stadig stÞrre kladder under skia mot kryssing av RV7. Resten av dagen og kvelden gik med til Ä streve seg fremover pÄ hÞye kladder. Da leir ble slÄtt opp ved 21 tiden hadde vi kun klart og tilbakelegge 17-18 km i lÞpet av en lang dag.
PĂ„l opp fĂžrste skikkelige bakke.

Foto: PĂ„l Bolstad

Dag 2.
Planen om Ä komme seg opp tidlig gikk sÄnn passe bra og kl 08.45 var vi pÄ farten igjen, fortsatt med kladder. Etter 3 timer ankom vi Stigstuv i stekende sol. Primusen ble fyrt og varm lunsj fortÊrt i hytteveggen fÞr vi gikk videre mot Sandhaug.
Kladdene pÄ PÄl sine ski var fortsatt i stÞrste laget sÄ her mÄtte vi tenke alternativt. Valget falt pÄ Gorillatape, en stripe under hver ski og gliden var der igjen. Etappen herfra var veldig flat den fÞrste milen sÄ med litt ekstra armbruk forsvant en mil pÄ Gorillatape fort, deretter var snÞen igjen blitt kald og kladdingen over for denne gang:-) Da vi ankom Sandhaug ved 19 tiden var det nok for PÄl og etter noen skjeer med Real forsvant han inn pÄ rommet og sloknet.

Start dag 2, foto: PĂ„l Bolstad

PĂ„ vei mot Sandhaug.

Dag 3.
Grunnet en tung dag 2 ble oppstart litt forskjÞvet men kl 10.30 var vi pÄ vei mot Litlos med stor sol og i panna, vinden var ogsÄ denne dagen fravÊrende.
Heldigvis var det kjÞrt scooter mellom hyttene sÄ kladding ble ingen problem.
Lunsjen ble fortÊrt i solen og formen kom tilbake sÄ de siste timene gikk greit. Vel fremme pÄ Litlos ble det joikakaker og potetmos med hvitvin, PÄl ble endelig med Ä gjorde 3 litern litt lettere.
Litt sent i seng etter en hyggelig kveld med trivelige fjellvandrere gjorde godt med humĂžr og form:-) NĂ„ skal det sies at humĂžret stort sett var bra hele turen.
Landskap.
Enslige spor i snĂžen.
FornĂžyd PĂ„l fĂžr siste nedkjĂžring mot Litlos.

Dag 4.
Selv om vi var tidlig opp endte vi sist ut av hytta, solen skinte som vanlig men i horisonten truet mÞrke skyer. Dagens etappe mot Hellevassbu startet med 5 km over vannet fÞr en skikkelig slitebakke ble forsert med syregrensa oppunder haka. Traseen mot Hellevassbu var kupert men fÞret var bra og vÊret ble stadig bedre. Vi ankom Hellevassbu ved 15 tiden og gjorde en lapskausstopp fÞr dagens andre syrebakke ble forsert. Litt ut pÄ kvelden var vi kommet sÄ langt at det kun gjenstod 10 kilometer til Haukeliseter. Teltet kom opp og real med hvitvin slukt.
Solnedgang ved Litlos.
Reinkryssing pÄ vei mot Hellevassbu.
Hellevassbu, hovedhytta ser vi kun taket pÄ.

Dag 5, sjarmĂžretappen.
All den tid PÄl lager litt lyd om natten sov jeg som alltid med "sov i ro" godt plantet i Þrene. Det gjorde at jeg ikke fikk med med en litt ruskete natt vÊrmessig sÄ jeg vÄknet til rusking i et lett nedsnÞdd telt. Etter en rask kikk ut kunne vi konstatere at det kom til Ä bli en tÞff sjarmÞretappe. Vind, snÞdrev og dÄrlig sikt var et faktum. Den fÞrste kilometeren var det ikke stikker og vi mÄtte gÄ pÄ gps-kurs noe som var utfordrende da vi ikke sÄ noen konturer i landskapet. Heldigvis var det ingen skrent i bakken jeg kjÞrte ned i tÄka....og pluteslig var stikkene der igjen. Bakkene som nÄ fulgte skulle vise seg Ä bli de tyngste under hele turen da 10-40 cm vÄt nysnÞ sugde tak i pulken og kladdet i fellene. All den tid jeg hadde pÄtatt meg jobben som brÞytebil var det bare Ä se pÄ det som en treningsÞkt:-) 4 timer pÄ 10 kilometer sier vel sitt om forholdene.
Kl 13 stod vi endelig pÄ kanten og kunne se ned pÄ Haukeliseter. Med skiene i hÄnden ble siste bratte bakke ned forsert til fots med en illsint pulk pesende bak.
Vel fremme pÄ Haukeliseter ble det fjellburger og Þl fÞr det bar i dursjen for avskraping av gammel svette, tror de andre passasjerene pÄ bussen hjem satt pris pÄ det:-)

Tung dag i vente.

Tunge forhold, foto: PĂ„l Bolstad.

En fantastisk tur med kanon selskap var over, ikke for lang, ikke for kort. Faktisk en dag raskere en planlagt. Takk for fin tur PĂ„l!