tirsdag 20. oktober 2015

Nytt fotostasj:-)

Har skaffet et par nye kameraer den siste tiden.
Olympus TG-1 ble for en mnd siden byttet ut med TG-4. Kanonkamera som tåler en støyt og er derfor alltid med på tur.
Siste nytt er Olympus OM-D 5 MarkII med M.ZUIKO digital ED 12-40mm 1:2,8 PRO som skal ta plassen til speilrefleksen. Ble kjøpt før helgen så det er kun testet et par dager på helgetur. Er foreløpig veldig fornøyd:-)

Da er det bare å få lagt ut kamera og objektiver for salg.

søndag 18. oktober 2015

Markatur 17-18 okt. med Keila.

Finværet hadde vart i mange dager og helgen nærmet seg. Jeg hadde fått melding fra Keila´s matmor(Mette) om jeg skulle på tur i helgen og ønsket selskap....så klart jeg ønsket selskap av Keila:-)

Turen gikk inn fra Damtjern mot Hegglia hvor vi endte med å campe ved Skamrek. Teltet ble satt opp og storsekk byttet med liten dagstursekk. Målet for dagen var Oppkuven 704 moh. På veien til Oppkuven gikk vi skiløyper hvor det er lite folk for å se om vi kunne finne noe fugl....så klart vi gjorde, orrfugl og tiur ble skremt opp av en ivrig Keila. Vi nådde Oppkuven ved 15 tiden og et fantastisk vær gjorde av vi kunne se helt til Gaustatoppen. Etter en halvtime i tårnet på Oppkuven tok vi fatt på hjemmturen for å oppleve en fantastisk solnedgang ved leiren.

Bål er obligatorisk ved overnatting på denne årstiden....både kveld og morgen.

Søndag våknet vi til en kjølig stille morgen kun avbrutt av en og annen elgelos og noen skudd.
Turen tilbake til bilen gikk via Løvlia hvor jrg fikk meg en nystekt vaffel:-) På vei til Løvlia ble en tiur til jaget på vingene. De siste kilometrene var det bånd på grunnet mye jaktaktivitet og flere elgloser.

Rakk en liten tur hjemom før en klatreøkt på verket.

Godt å kjøle seg ned litt før tur.

Fornøyd Keila etter å ha jagd en tiur over myra.

Oppkuven utsiktstårn.

Fin campplass ved Skamrek

Solnedgang ved camp.

Keila speider etter vak.

Venter utålmodig på avgang.

Morgenstund ved camp.

mandag 12. oktober 2015

Rondane 9-11 oktober.

Tid for tur igjen.
Denne gang ble det helgetur til Rondane med Martin for å besøke noen 2000 topper.
Vi ankom parkeringen på Spranget ved 20 tiden og labbet innover mot Rondvassbu i mørket. etter ca. 1,5 time var vi fremme. Snøen hadde lagt seg så det var bare å få opp teltene, ta noen bilder og komme seg i posen. Værmeldingen for lørdagen var bra og planen om å nå 5 topper var fortsatt tilstede. Vi våknet opp ved 8 tiden, været var fortsatt overskyet så frokosten ble fortært i ro og mak. Det skulle jo lette ut over dagen.....
Planen var i ferd med å endre seg litt men vi kom oss på beina 09.20, retning Veslesmeden. Etter drøye 2 timer var vi på toppen, solen tittet frem nå og da. Fjellet var snødekt og glatt så tanken om å nå 5 topper ble forkastet....skulle vi forsøke å ta oss opp bratta til Storesmeden? Tja, vi hadde jo møtt to rett under toppen som hadde samme plan samt to vi nådde toppen sammen med som også hadde lyst. Etter en rask lunsj satte vi etter de vi møtte på vei opp. Turen ned bannet mellom vesle og store ga oss en forsmak på hva vi kunne vente oss, glatte snødekte steiner.
Ved Starten på oppstigningen til Storesmeden tok vi igjen de andre som stod og vurderte om de skulle fortsette....vi ble enige om å gi det et forsøk og kloret oss opp første hindring. Litt lenger oppe ble det igjen vel tøft og utsatt. Jeg fikk gleden av å forsere dette partiet først, noe som fikk satt psyken på en test. jeg fikk ryddet snø og kloret meg opp. Resten av gjengen kom heldigvis etter.....hadde trolig ikke kommet ned igjen;-) Deretter var det noen meter lett klyving før vi igjen måtte ut på et eksponert område med stup på den ene siden. Deretter var det klyving opp ur og en renne med gammel snø før vi stog på toppen kl 14. Litt mat ga oss troen på at vi kunne nå Trolltinden også da denne av en eller annen merkelig grunn var helt bar. Vi tok oss ned ura og startet oppstigningen til ryggen som skulle føre oss til toppen. Artig klyving over tidvis smal rygg med fantastisk utsikt oppover ryggen før vi måtte ut på siden og igjen forsere bratt ur. Vi nådde toppen litt før kl. 16, 16.05 startet 3,5 time med slitsom urvandring tilbake til Rondvassbu. Vel tilbake ved 19.30 tiden var det blitt mørkt....perfekt timing:-) Real og ett par pils ble fortært før vi krabbet i posen passe mør i beina.
Søndag ble det en rolig frokost før turen gikk tilbake til spranget....planen var vel egentlig å ta turen opp til Rondeslottet men vi var enige om at det var nok steinur for denne gang.