mandag 25. april 2016

Nye eventyr..

Nok en fantastisk helg er over.
Planer er til for å endres.....hadde egentlig vurdert overnatting med Pål på toppen av Rasletind men med en værmelding som sa -20 og vind fristet det ikke. I mellomtiden hadde jeg fått melding fra Ingvill om jeg hadde noen kiteplaner i nærmeste fremtid. Valget var enkelt og planene ble raskt endret.
Fredag var det bare å fylle bilen med kiter og ski for så å sette snuta mot Hemsedal. Etter en rolig kveld med masse hyggelig prat gikk turen lørdag morgen ned en dal og opp en dal til Haugastøl og hvite vidder langs Rv 7.
Litt lite vind gjorde at vingen kom litt sjeldnere i luften enn ønsket men vi fikk begge luft nok til å kite litt i godværet. En fantastisk og kontrastfylt dag hvor vi møtte en skikkelig snøstorm rett før Haugastøl på vei tilbake til dalen og burger.
Tilbake på hytta ble det sløving på sofaen med champis.....slike dager må feires. Lærte også at yatzy og champagne ikke er tingen for meg:-) "noen innbilte seg at jeg regnet feil"
Søndag var det klart for topptur på Hemsedalsfjellet...nok en gang i stekende sol.
Med på turen ble også Grethe Ellen, Elin, Eirik og Houdini. En knalldag med t-skjortevær, stedvis godsnø og blide mennesker.
Takk for en kanontur med særdeles hyggelig selskap:-)

søndag 17. april 2016

Gaustatoppen med Are.

Lørdag 16. april var det igjen tid for en tur til Gaustatoppen med Duus. Etter en natt og en kjapp frokost på hytta til Henningsen var det tid for feller på. Foran oss lå ca. 1000 hm i stekende sol. Vi nådde toppen ved 10 tiden og trasket raskt bortover ryggen i håp om at ingen hadde kjørt rennene. Vel fremme ved renne 1 så vi at den lå der urørt.....yesss! Det hadde kommet en del snø og oppe på ryggen var det så mye at det var vanskelig å gå uten ski. Litt lenger nede kunne vi se sporene fra uken gjennom snølaget.
Etter en nøye vurdering av snøforholdene antok jeg at det kom til å rase litt etter første skikjører men at det ikke ville bety noen fare da snøen var veldig lett og trolig ikke ville få noe fart. Som antatt løsnet det etter andre sving og det var bare å pumpe på i deilig pudder foran et lite løssnøskred...stoppet etter en stund og lot snøen skli sakte forbi. I resten av renna løsnet det litt snø her og der.

Vel nede var det bare å ta til høyre og runde toppen slik at det ikke ble alt for langt å gå opp igjen.
Da vi kom opp igjen stod Øystein og Mari der klare for å bli tatt med på "guidet tur", tror de hadde tatt heisen opp;-) Vi ruslet bort ryggen igjen og bestemte oss for at de kunne få bli med ned renne 1 da denne var ferdigrast. Vel ned med to fornøyde "nyfrelste randoneere" ble det igjen tur rundt toppen men denne gangen kjørte vi helt ned da Øystein ville å spandere tur med "toget i fjellet"....kult!

Toget tok oss opp uten at vi ble svette. På toppen ble det en kopp kaffe på hytta før vi skilte lag, Duus og jeg ville ha en siste tur i en renne. Valget falt på renne 5 som kun var kjørt av to personer.....faen, vi skulle gått dit på førsteturen. Renne 5 er den lengste av de 7 første rennene og hadde 20-60 cm med lett pudder:-) Heldigvis var det mye urørt snø så vi fikk et fantastisk sisterun før vi kruste de 700 hm ned til bilen. Nok en fantastisk skidag var over og vi satte snuta mot byen. Takk for en fantastisk tur!!!

torsdag 14. april 2016

Finse med jobben 7-9 april

Etter en etterlengtet byhelg(10 uker siden sist) ble det tur med jobben til Finse.
I vanlig Union stil ble det mye god mat og drikke og ville fester, noe som ikke alltid passer sammen med topptur:-)
Heldigvis kom jeg meg "tidlig" i seng så turer ble det. Fredag var Pål med på sin første topptur med nytt utstyr. Finsenuten ble besøkt et par turer med fin skikjøring i litt dårlig sikt.
Lørdag dro de fleste hjem men 7 av oss ble igjen og fikk en uforglemmelig dag. I vindstille og stekende sol kan man ikke sitte hele dagen på tog.

Dagen startet med 3 turer opp på nuten før Are og jeg fant ut at vi ville over vannet og opp på Hardangerjøkulen, jeg hadde sett en side som så fin ut på avstand. Turen over vannet gikk fortere enn antatt og etter kort tid var vi på vei oppover breen i 20-25 cm tør fin snø:-)
Fra toppen kunne vi speide ut over en stor hvit og urørt flate. Fellene forsvant fort i sekken og kastet oss ut i digg skikjøring nesten 500 hm ned til vannet. Tilbake på Finse 1222 møtte vi de andre som satt og sløvet i solen. Det ble tid til dusj og mat før toget gikk hjemover. Nok en bra tur:-)